پنجشنبه ۲۹ شهريور ۱۴۰۳ 19 September 2024
دوشنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۴
کد خبر: ۷۹۸۹۶

مروری بر روزنامه‌های صبح امروز؛ دوشنبه 29 مرداد 1403

مروری بر روزنامه‌های صبح امروز؛ دوشنبه 29 مرداد 1403
اخبار امروز دوشنبه 29 مردادماه حول این خبرها می گردد: بررسی کابینه پیشنهادی پزشکیان و حواشی ای که در این روزها رخ داده است؛ التهاب در جبهه شمال و حملات بی مهابای اسرائیل به جنوب لبنان و درگذشت آلن دلون.

 دنیای اقتصاد

⭐این روزنامه تیتر یک خود را «پیام ۱۴۰۳ دماسنج مسکن» برگزیده است. بر اساس این گزارش، دماسنج رایج بازار مسکن، تغییر جهت قیمت آپارتمان به سمت «سطح متعارف» را نشان می‌دهد، اما پیام داده‌های جدید این دستگاه سنجش، بیش از این است.

⭐گزارش «دنیای‌اقتصاد» از سطح جدید قیمت به اجاره (P به R) در تهران حاکی است، عدد حاصل از این نسبت هم‌اکنون ۲۰ است که در مقایسه با «قله تاریخی» در سال ۹۹ –عدد ۳۱.۸- کاهش چشمگیر پیدا کرده و حتا از سقف سه دهه گذشته که ۲۴ بوده نیز پایین‌تر قرار گرفته است. 

⭐عکس یک این روزنامه هم با عنوان «ویراژ در بازار پول» به بررسی برندگان و بازندگان رشد قارچ‌گونه حساب وکالتی خودرو پرداخته است.

اعتماد

⭐این روزنامه عکس یک خود را به تصویری از احمد میدری وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی اختصاص داده و تیتر یک را هم «می‌توان فقر را مهار کرد» برگزیده است.

⭐در این گزارش به نطق میدری در نشست روز گذشته پارلمان پرداخته که توجهات بسیاری را به خود جلب کرد؛ نطقی که طنین آن از راهروهای بهارستان فراتر رفت و افکار عمومی را تحت تاثیر قرار داد. 

⭐او خطاب به مجلس از ریشه‌های شکل‌گیری اندیشه‌های عدالت‌محور سخن گفت و از ضرورت عبور از اختلافات برای دستیابی به توسعه و وفاق گفت.

⭐تیتر دوم این روزنامه هم با عنوان «روز غلبه حاشیه بر متن» گفت و گویی است با نمایندگان مجلس در مورد عدم توجه یک طیف در مجلس به رویکرد‌های تخصصی وزرا.

⭐برخی خبرنگاران پارلمانی اعلام می‌کردند، فرمان انتقاد از وزرای معرفی شده نه از درون مجلس بلکه توسط برخی جریانات سیاسی خارج از مجلس صادر شده است. 

⭐همان جریاناتی که در انتخابات با پاسخ منفی مردم مواجه شده بودند، تصمیم گرفتند عبور به سلامت از بهارستان را برای پاستورنشینان همراه با سنگلاخ و دشواری‌هایی همراه کنند.

⭐اینگونه شد که حاشیه‌ها بر متن غلبه کرده و طیفی خاص در مجلس به جای توجه و تمرکز بر تخصص وزرا، تلاش کردند تا رویکردهای سیاسی دهه‌های گذشته آنها را تفتیش کنند.

⭐در گزارش «هشدار درباره پیامدهای بحران تولیدی بنگاه‌ها» آمده است که رییس اتاق ایران گفت، اگر صنایع خود را با تکنولوژی دنیا تطبیق ندهیم واحدهای ما از دست می‌روند.

⭐«رنج نامه شیرین» گفت‌وگو با زنی است که بیش از 17سال کارتن خواب بود. «شیرین»، برعکس اسمش، زندگی، تلخ‌ترین‌ها را برایش رقم زد. 

⭐«شب خونین لبنان» گزارشی است از التهاب در جبهه شمال. به نظر می‌رسد رژیم اسراییل همزمان با آغاز دور جدیدی از گفت‌وگوهای آتش‌بس در دوحه و قاهره، به دنبال تشدید تنش در منطقه است. 

⭐«شبیخون زلنسکی به مذاکرات صلح در قطر» هم گزارشی است از واشنگتن‌پست از مذاکرات صلح میان مسکو و کی‌یف.

⭐اوکراین و روسیه قرار بود در ماه جاری هیات‌هایی را به دوحه قطر بفرستند تا در مورد توافق تاریخی که به حملات هر دو طرف به زیرساخت‌های برق پایان می‌دهد، مذاکره کنند که با حمله غیرمنتظره اوکراین به منطقه غربی کورسک روسیه در هفته گذشته مختل شد...

هم میهن

⭐این روزنامه عکس یک خود را به درگذشت «آلن دلون» اختصاص داده و عنوان «جهان بدون‌سامورایی» را برای آن برگزیده است.

⭐این بازیگر شهیر سینما دیروز در ۸۸ سالگی درگذشت؛ امانوئل مکرون او را فراتر از یک ستاره و یک بنای باشکوه تاریخی خواند.

⭐از تیترهای صفحه یک این روزنامه می توان به این موارد اشاره کرد:

⭐«مجلس رای می‌دهد؟» که ارزیابی برخی نمایندگان مجلس است از دولت وفاق ملی و لیست وزرای پیشنهادی مسعود پزشکیان.

⭐«علیه توافق» بررسی آن چیزی است که در جلسه دیروز مجلس میان عباس عراقچی و دلواپسان گذشت.

⭐وزیر پیشنهادی امور خارجه روز گذشته پشت تریبون مجلس رفت و از برنامه‌های خود و صلاحیت‌اش برای نشستن بر صندلی مدیریت میدان مشق، دفاع کرد.

⭐سیدعباس عراقچی در توضیح برنامه‌های خود، برنامه‌های کلان سیاست خارجی در دولت چهاردهم را تشریح کرد و البته پاسخ برخی مخالفان خود در مجلس را نیز داد. 

⭐انتظار عجیبی نبود که منتظر ایجاد جنجال در جلسه بررسی صلاحیت عراقچی باشیم.

⭐«وزارتخانه مبهم» گزارشی است که در آن جایگاه وزارت دادگستری در قانون اساسی بررسی می شود.

⭐وزارت دادگستری یکی از 19 وزارتخانه کشور است که برخی از کارشناسان عنوان کوچک‌ترین وزارتخانه را به آن اختصاص داده‌اند؛ وزارتخانه‌ای که شهروندان تقریباً آشنایی چندانی با وظایف و خدمات آن ندارند.

⭐«اینجا جهنم است...» روایت فلسطینی هاست از ضرب و شتم، شکنجه و تجاوز در زندان های اسرائیل.

⭐ در گزارش «مخمصه برق» هم به این مسئله پرداخته که تعطیلی اجباری صنایع به دلیل کمبود برق، خسارت‏‌های چندهزار میلیارد تومانی به بار آورد.

⭐«صفحات پایانی بهار عربی» بررسی روند از سرگیری روابط ترکیه و سوریه و موضع ایران در این ارتباط است.

⭐«اختلاف درباره سلامت برج» هم گزارشی است درباره پایش سلامت بلندترین برج تهران که اخیرا خبرساز شده است.

 شرق

⭐این روزنامه عکس و تیتر یک خود را با عنوان «مخالفان بی مرز» به دومین روز از بررسی صلاحیت وزرا اختصاص داده که با حمایت از خطیب و البته حملات جریان رادیکال به عراقچی، همتی، ظفرقندی و میدری همراه بود.

⭐برخی مخالفت ها در روز گذشته به گونه ای بود که تعداد اندکی از نمایندگان رادیکال برای حذف یک وزیر پیشنهادی حتا از مرز ایران هم عبور کردند.

⭐در گزارش «برق منهای سرمایه گذاری» به این مسئله پرداخته شده که کارشناسان انرژی توضیح می دهند که سرمایه گذاری در توسعه زیرساخت های نیروگاهی در اولویت نیست.

⭐در گزارش «نقشه جبهه پایداری برای رأی نیاوردن 4 وزیر» به توئیت یک جریان تندرو اشاره شده که در حمله به کابینه تا جایی پیش رفته که ملیت خــود را منکــر و علیه ایــران و ایرانی ها توییت می زننــد و لعن و نفرین حواله وطن می کنند.

⭐در پرونده دو صفحه ای «چهار ضعلی راهبردی رفاه» هم به این مسئله به تفصیل پرداخته شده که دولت پزشکیان در سیاست گذاری رفاهی از چه الگویی پیروی می کند.

⭐پس از حرف و حدیث ها در مورد ادامه تحصیل مبینا نعمت زاده در رشته پزشکی به دنبال کسب مدال بازی های المپیک 2024، این روزنامه در گزارش «روپوش پزشکی برای مبینا اندازه است؟» این مسئله را مورد بررسی قرار داده است.

⭐«جعبه سیاه قرارداد واگن های چینی باز شد» هم گزارشی است از شفاف سازی در مورد جزییات قرارداد 630 واگن از سوی معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران...

 سازندگی

⭐این روزنامه تیتر و عکس یک خود را به درگذشت آلن دلون اختصاص داده و تیتر «غول زیبا خوابید» را برای روایت کارنامه زندگی این بازیگر برگزیده است.

⭐«روز مهم بهارستان» روایتی است از جلسه روز دوم بررسی وزرای پیشنهادی و اتفاقاتی که در حاشیه آن گذشت.

⭐«فرار از کمونیسم» گزارشی است که در آن کامالا هریس و دونالد ترامپ برنامه های اقتصادی یکدیگر را به کمونیست بودن متهم کردند.

⭐در گزارش «تظاهرات علیه مادورو» به اعتراضات هزاران نفری معترضان به نتایج انتخابات ونزوئلا اشاره شده است.

⭐«رشد در کوران بحران» به این مسئله پرداخته که چگونه چین در میان بحران رشد می کند. 

⭐دیپلمات های غربی مســتقر در پکن می گویند که رهبران چین در توانایی خود بــرای حل معمای خاورمیانه هیچ تردید ندارند اما راه ساده تر را در آن می بینند که میزبان گفت وگوهای صلح باشند. 

⭐همزمان، چین به خوبی می داند که درخواستش برای آتش بس فوری در غزه و حمایت کلامی از تشکیل دولت فلســطینی با دیدگاه اکثر کشــورها به ویژه کشورهای جهان جنــوب هم خوانی دارد. 

 همشهری

⭐عکس یک این روزنامه به تصویری از مبینا نعمت زاده اختصاص دارد که تیتر «تا پای جان برای ایران می‌جنگم» را بر پیشانی دارد.

⭐از تیترهای صفحه یک این روزنامه می توان به «روز سخت 4وزیر پیشنهادی» اشاره کرد که در آن وزرای پیشنهادی اقتصاد، بهداشت، کار و امورخارجه با انتقادهایی درباره عملکرد گذشته‌شان مواجه شدند.

⭐«8 مدال المپیاد سهم یک منطقه محروم» گفت‌وگویی است با زوج معلم در شهرستان قائن خراسان جنوبی که باعث مدال‌آوری دانش‌آموزان در مسابقات علمی شدند.

کیهان

⭐این روزنامه در تیتر یک خود با عنوان «آزمون مجلس در بررسی صلاحیت‌ها لزوم توجه به سابقه‌ها و کارنامه‌ها» می نویسد، روزهای جاری و بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم، علاوه ‌بر اینکه سرنوشت و نوع حکمرانی کشور را در سال‌های آینده تعیین می‌کند به محکی جدی برای مجلس و اقتدار و استقلال قوه مقننه بدل گشته است.

⭐در این میان لزوم توجه به سابقه سیاسی، موضع‌گیری‌ها و نقش‌آفرینی افراد معرفی شده و همچنین کارنامه اجرائی و کارآمدی آنان در مسئولیت‌های گذشته یکی از اساسی‌ترین معیارها و سنگ محک‌ها برای نمایندگان ملت در مجلس است.

⭐«پرواز پهپاد حزب‌الله بر فراز اقامتگاه نتانیاهو» از دیگر گزارش های صفحه یک این روزنامه است که در آن آمده سامانه‌های پدافندی رژیم صهیونیستی درباره تصویربرداری پهپادهای حزب‌الله لبنان از ویلای شخصی نخست‌وزیر این رژیم پیام هشدار صادرکردند، اتفاقی که سر و صدای زیادی به پا کرده است.

⭐تعدادی از جنگنده‌های رژیم صهیونیستی با انتشار این خبر، در فضای هوائی نزدیک به ویلای «قیصر»، در قدس اشغالی به پرواز درآمدند اما نتوانستند پهپادها را شناسایی کنند.

⭐«اولین جلسه محاکمه دولت آمریکا در پرونده کودتای ۲۸ مرداد با حضور نوه دکتر مصدق» عنوان گزارش دیگر این روزنامه است که این جلسه در شعبه ۵۵ دادگاه حقوقی بین‌الملل برگزار شد.

⭐نوه دکتر مصدق با حضور در اولین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده کودتای ۲۸ مرداد، گفت: درخواست دارم بر اساس قانون و قواعد بین‌المللی و داخلی حکمی صادر شود تا جبران خسارات عظیم مردم ایران باشد.

⭐در خبر «بی انصافی و حمله به پزشکیان را چه کسی استارت زد؟» اشاره ای شده به گزارش روزنامه اعتماد که در آن با تلنگری به این روزنامه آمده است: روزنامه اعتماد عمدا به روی خود نیاورده که استارت اعتراض و هوچیگری علیه رئیس‌جمهور و بد اخلاقی و بی‌انصافی را نه حامیان کف خیابان و رسانه بلکه محمد جواد ظریف رئیس شورای راهبری و معاون راهبردی زد. 

⭐به نوشته کیهان، در واقع در کارنامه بی‌اخلاقی‌های ظریف این مورد هم ثبت شد که حاضر است برای خنک کردن دل خود و همچنین کتمان منع قانونی خویش برای تصدی مشاغل حساس، پای رئیس‌جمهور را هم وسط بکشد و پشت فضاسازی علیه ترکیب کابینه پنهان شود.

⭐در خبر «شیطنت و القای اختلاف میان نمایندگان انقلابی برای تأیید وزرای فاقد صلاحیت» هم آمده است که در حالی که بررسی صلاحیت‌های سیاسی و تخصصی یکایک وزیران پیشنهادی، مسئولیت همه نمایندگان مجلس به ویژه همه نمایندگان منسوب به جبهه انقلاب است، رسانه‌های زنجیره‌ای سعی می‌کنند با برجسته‌سازی اختلافات پیش انتخاباتی در اردوگاه انقلاب، مخالفت با وزیران فاقد صلاحیت را به جبهه پایداری تقلیل دهند!

⭐این در حالی است که رهبر انقلاب در دیدار نمایندگان مجلس از آنها خواستند دوازده ویژگی مهم را در وزرای پیشنهادی احراز کنند.

منبع:دنیای اقتصاد

 

برچسب ها:
ارسال نظر
پربازدیدترین ویدیوها
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

پیجر همه جا، از اتاق کودک تا میز کافه و رستوران

چه کسانی از پیجر استفاده می‌کنند؟

در گفت‌وگوی فراز با «علی بهشتی نیا»، کارشناس آموزشی بررسی شد

مخاطرات اختصاص ۲۰ درصد از ظرفیت مدارس به اتباع افغانی

زندگی